Sunday 6 July 2014


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 liter minuman soya YEO"S
150 ml susu sejat
3 - 4 camca besar gula (atau secukup rasa)
1 helai daun pandan, disimpul
10 gram serbuk agar-agar (sebarang jenama)
3/4 camca teh pes pandan
3/4 camca teh pes stoberi (strawberry emulco)
Cincau secukupnya, dipotong kecil
Beberapa biji stoberi segar, untuk hiasan
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Satukan gula, agar-agar serbuk dan daun pandan ke dalam periuk. Kacau rata. Tuang minuman soya YEO"S dan susu sejat. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih. Kacau selalu, pastikan gula dan serbuk agar-agar larut. Keluarkan daun pandan.
  2. Sementara itu, sediakan acuan agar-agar kegemaran anda (che mat guna acuan kecil berisipadu 100ml setiap satu). Sudukan 1/2 camca teh cincau yang dipotong kecil tadi ke dalam setiap acuan agar-agar (kurang lebih 12 acuan, bergantung pada acuan yang anda guna). Ketepikan.
  3. Cedok keluar 500ml bancuhan agar-agar dan masukkan pes pandan, kacau rata-rata. Kemudian tuangkan ke dalam setiap acuan berisi cincau tadi, pastikan anda tuang 2/3 sahaja. Buat hingga siap dan simpan dalam peri sejuk sekejap (kurang lebih 3-4 minit, bila anda lihat agar-agar hampir mengeras, dah ok).
  4. Baki bancuhan agar-agar tadi dibiarkan atas dapur dengan api paling kecil. Masukkan pes stobery ke dalamnya dan kacau rata. Keluarkan agar-agar dari peti sejuk dan tuangkan agar-agar stoberi hingga penuh. Buat hingga siap. Biar sekejap dan simpan kembali dalam peti sejuk hingga betul-betul keras.
  5. Keluarkan dari acuan (gunakan pengcungkil gigi bersih untuk mengeluarkan agar-agar dari acuan). Hias dengan 1/2 bahagian buah stoberi segar atasnya dan boleh hidangkan untuk berbuka puasa. Sedap dimakan sejuk...
Credit:http://www.tiffinbiru.com/

0 comments:

Post a Comment