Monday 2 September 2013




Rekod sejak 1994 belum  lagi Liverpool mencapai rekod sebegini dengan 3 kemenangan, 3 gol dan 3 tanpa bolos dan dijaringkan oleh pemain yang sama. Dan paling membanggakan penjaring gol itu punya hari jadi pada hari hari ini. Tok fergie pernah komen yang pembelian Sturridge buang duit. Buang duit? Hahaha, apalagi yang Sturridge tak sumbat gol, Luar kotak, Gol tarian gelek dan tandukan ,cuma tinggal lagi nak bubuh gol dengan tangan saja belum. Memang ada risiko kecederaan, tapi kalau sihat walafiat dia memang Teroris depan gol.

Sebelum perlawanan Moyes dengan yakin cakap dengan wartawan, dengan pasukan sedia ada yang lebih bagus katanya dari Everton, Badi sengal beliau takkan hilang di Anfield. Si golem  ini sebenanranya patut mandi bunga atau lupa Ferguson pesanan untuk rasuah pengadil sebelum perlawanan. Mereka tewas bukan kerana Liverpool main cantik tapi mereka datang ke Anfield dengan takbur, bilamana semuanya serba tak menjadi kepada RVP dan ramai yang tak nampak beliau sepanjang perlawanan rupa-rupanya dalam kocek seluar Agger dan sekejap masuk dalam kocek Skrtel pula.

Cerita tentang bek kita. Walaupun ketiadaan Toure yang mencemaskan, pemain sedia-ada nampak sudah bangun dari tidur terutamanya Skrtel. Inilah dikatakan ada hikmah disebalik bala yang tertimpa Toure. Lagi satu Skrtel mungkin dok kelih tengok dibangku penonton ada kelibat Sakho dan Llori yang membuatkan beliau bekerja lebih kelras dan tidak menggular lagi. Skrtel telah menyelamatkan Liverpool malam ini dan mungkin kerjaya beliau di Anfield musim ini. .Johnson cedera takda hal, Wisdom dan Kelly . Kalau tak cukup lagi Sterling pun boleh main apa macam lawan Nott County.

Umumnya pasukan kita main penuh disiplin terutamanya bahagian tengah. Tak perlu ramai-ramai pemain kreatif, Coutinho seorang pun dah cukup. Willian dan Eriksen memang sengaja Brendan rejek sebab nanti merajuk pula tak boleh main sebab asyik-asyik Coutinho saja yang main. Memanglah tugasan penyerang sumbat gol, tapi pemain tengah adalah kunci utama untuk memastikan pergerakan bola lancar dan lawan tak mampu kuasai permaianan. Dalam kes Man U, mereka kuasai permaiann tapi cuma berusaha dari bahagian sayap sampai nak mengantuk tengok asyik-asyik hantaran lintang pukang yang dapat dibaca bek kita.

Pemain terbaik telah diketahui Sturidge. Itu sedia maklum. Tapi saya tak faham bagaimana Henderson main dari minit pertama sampai wisel penamat tanpa letih. Mungkin semasa Kuyt tinggalkan Anfield dia tinggalkan hantu-raya beliau kat Henderson kot. Saya nampak Liverpool tak main dengan formasi statik tapi rojak dengan 4-2-2-2. Sebab itulah Henderson dengan coraknya yang lasak dan Coutinho dengan kelicikannya. Kedatangan Victor Moses nanti mungkin menggantikan Borini yang bakal dipinjamkan ke Sunderland, namun dengan pemainan Aspas yang masih hampas saya harap tiada kecederaan sehinggalah Suarez bebas dari tahanan.

Klaseman di persada Liga, belum boleh membuatkan Liverpool untuk jadi bongkak dan takabur. Ranjau sukar pertama sudah lepas banyak lagi ranjau yang perlbagai yang belum diketahui untuk masa kedepan. 6 perlawanan mendatang nanti bagi saya tak sukar atas kertas namun, itulah yang ditakuti ialah sifat ujub bila berada diatas. Liverpool kena bermain macam biasa, biar main hodoh tapi keputusan gempak. Tak kiralah di   Anfield atau stadium lawan , mentaliti yang ditunjukkan dalam 3 perlawanan mesti diekalkan. Mentaliti pemenang bak kata Brendan dalam sidang media sejurus perlawanan. 


Sumber: http://liverpoolkita.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment