Wednesday 12 February 2014


DARI aspek lakonan, tiada yang istimewa tetapi masing-masing melakukan apa yang sepatutnya.

PERTAMA kali mendengar tajuknya, Abraham Lincoln: Vampire Hunter, saya sangat skeptikal. Saya menyangka ia sebuah naskhah komedi seram yang mungkin akan menghina pemikiran. Mengapa salah seorang Presiden Amerika Syarikat (AS) yang paling disegani diperolok-olokkan sebagai pembunuh hantu?

Menyaksikan treler juga tidak cukup membuatkan saya teruja, sehinggalah saya duduk dan menonton filemnya. Barangkali kerana saya tidak mempunyai sebarang harapan atau jangkaan yang tinggi, Vampire Hunter muncul mengejutkan sebagai sebuah filem yang menyeronokkan.

Diadaptasi dari novel tulisan Seth Grahame-Smith (yang juga bertindak selaku penulis lakon layar), naskhah ini adalah sebuah drama fantasi thriller, lengkap aksi, keganasan dan lumuran darah.

Pada awal tahun 1800, Lincoln dibesarkan dalam dunia yang mengamalkan diskriminasi kaum dan perhambaan, meninggal dunia akibat penyakit aneh dan dia nekad untuk membalas dendam. Dia tidak mengetahui pembunuh itu ialah puntianak sehinggalah dia bertemu dengan Henry Sturgess.

Lincoln berkeras agar Sturgess mengajarnya cara-cara membunuh hantu. Secara senyap, itu menjadi pekerjaan sambilannya pada setiap malam. Meneruskan hidup dengan menjadi pembantu kedai, Lincoln juga memasang impian untuk bergelar peguam dan sering membaca buku undang-undang.

Pada pertengahan filem, fokus penonton dialih sebentar kepada karier politik Lincoln, bermula dengan niatnya untuk membantu membebaskan golongan hamba abdi berkulit hitam. Ketika dia menjadi Presiden, AS berdepan dengan perang saudara yang turut melibatkan kaum puntianak.

Walaupun kaum itu diketuai Adam, namun Lincoln sangat berdendam dengan John Barts yang membunuh ibunya. Saya sendiri merasakan Barts lebih berkuasa dan menonjol kejahatannya berbanding puntianak lain. Ini dapat dilihat menerusi babak berlawan di kawasan berpasir dengan serangan ribuan kuda.

Babak itu menjadi kegemaran saya. Meskipun ada masanya penonton tidak pasti siapa yang dipukul, sama ada Lincoln atau Barts, tetapi itulah 'kecantikannya'. Babak itu disunting pantas dengan efek berdebu, kuda berlari seperti terbang dan dua pelakon itu melayang-layang dalam pergaduhan.

Saya tidak membaca bukunya. Tetapi saya yakin ada peminat yang menghentam pembikinan filem ini. Sudah pasti ada perbezaan dan persamaan dari karya asal.

Menolak faktor itu, Grahame-Smith berjaya menggabungkan imaginasinya dengan peristiwa-peristiwa sebenar yang bersejarah. Selain perang saudara, era itu terkenal dengan perusahaan barangan perak serta laluan kereta api sebagai medium pengangkutan utama yang menjadi lokasi babak kemuncak pertarungan.

Idea ini memang mengarut tetapi ia dilaksanakan dengan berkesan dan penonton mampu mempercayainya bulat-bulat. Vampire Hunter boleh ditonton secara serius, dalam masa yang sama mencuit hati, apabila melihat Presiden bijak bermain kapak dan tangkas menghapuskan puntianak.

Babak-babak aksi dirakamkan dengan kemas. Begitu juga koreografi gerakan lasak. Keseramannya pula boleh dirasai menerusi imej-imej puntianak yang menakutkan, lengkap gigi, taring dan mata terbuntang yang terpapar secara tiba-tiba di skrin. Jika anda takutkan darah, sila berjaga-jaga dengan filem ini.

Bagaimanapun, Vampire Hunter tidak lari dari shot tipikal filem aksi apabila banyak adegan gerak perlahan. Mungkin pengarah Timur Bekmambetov (Wanted, 2008) mempunyai dua sebab melakukan itu.

Pertama, untuk penonton merasai thrill' babak pembunuhan. Kedua, kerana filem ini turut dirakam dalam versi tiga dimensi. Maka kesan sedemikian menjadi lebih sesuai.

Benjamin Walker sebagai Lincoln mengingatkan saya kepada Liam Neeson kerana raut wajah yang seakan-akan sama. Menjadi Lincoln semasa remaja dan dewasa, jabatan solekan dan kostum banyak membantu Walker merealisasikan transformasi usia.

Dia diyakini sebagai remaja yang memberontak, juga diyakini sebagai pemimpin yang bijak dan dihormati.

Dominic Cooper yang menjadi sidekick' Lincoln juga memberikan persembahan yang baik. Penonton dikejutkan dengan twist' tentang siapa Sturgess yang sebenar. Tetapi tidak meletakkan dia sebagai watak antagonis.

Persepsi awal saya mengenai Vampire Hunter sama sekali meleset. Diakui ia bukan sebuah adikarya atau material untuk menang anugerah, walaupun tidak mustahil dalam kategori suntingan atau kesan khas. Namun, kebijaksanaan hibrid antara fiksyen dan realiti tergabung cantik.

Melihat dari perspektif yang lebih matang, filem ini tidak langsung memperlekehkan Lincoln. Sebaliknya mengangkat dia sebagai seorang yang sangat patriotik, berkorban nyawa dan keluarga demi menyelamatkan negara dari ditakluki puntianak.

0 comments:

Post a Comment